Vanaf zondag 14 augustus is in Museum Veere een overzichtstentoonstelling van kunstenaar Jan Haas te zien. Jan Haas woont en werkt in Vlissingen en is sinds de jaren vijftig actief als tekenaar, schilder, beeldhouwer, aquarellist en etser. Die veelzijdigheid komt terug in de tentoonstelling met tekeningen, aquarellen en bijzondere beelden. Tot en met 4 december te zien in het Stadhuis.

Jan Haas

Jan Harm Cornelis Haas (1941) begon eind jaren vijftig van de vorige eeuw aan zijn beeldende carrière. In de loop der jaren heeft hij zich tot een gewaardeerd kunstenaar ontwikkeld. Jan Haas is als tekenaar, schilder, beeldhouwer, aquarellist, en etser een veelzijdig kunstenaar. In veel publieke ruimten, zoals stadsparken en boulevards, zijn zijn monumentale werken te vinden zijn. Sinds 1972 exposeert hij regelmatig in binnen- en buitenland.

In Zeeland krijgt hij vooral bekendheid vanwege zijn grote ruimtelijke werken, zoals zijn vele brons plastieken van onder meer: Blik(je) (de Vlissingse bijnaam voor een zeevaartscholier), De Emmaüsgangers, Huiselijk Tafereel, Het Paar, Watersnood Monument in Colijnsplaat, Melkmeisje in Oost-Souburg, Landarbeiders in Sint Anna ter Muiden en zijn meest recente levensgrote brons-plastiek, Maayken (Jans) Evertsen op de Vlissingse Boulevard Evertsen.

Ongebonden, onafhankelijk laat hij de waan van de dag, die in de officiële kunstcircuits van galeries en musea hoogtij vieren, aan zich voorbijgaan. Zijn werken vertonen dus geen modernismen die aansluiten bij de snel opeenvolgende stijlbewegingen die zich in de afgelopen decennia hebben voorgedaan, maar getuigen van een oorspronkelijke geest en een avontuurlijk vakmanschap.

Jan Haas over zijn werk:

“Mijn onderwerpen benader ik vanuit verschillende technieken, waarbij het één niet een voorstudie van het ander is. Dus dat tekenen geen aanloop naar ruimtelijk werk of een schildering is, maar een zelfstandig werk. Alles om op weg te gaan naar de top, naar het einddoel. Ik werk met thema’s als: ‘Lisboa’, werk naar aanleiding van een langdurig verblijf in Lissabon. Grote aquarellen en staalplastieken gecombineerd met keramiek, ‘Monks’, naar aanleiding van een fietstocht door Laos en bezoeken aan de vele kloosters daar en ‘Het leven moet geleefd worden’, werk ontstaan door omgang met mensen met niet aangeboren hersenletsel.”